Saturday, December 10, 2011

දස්කොන් - ප්‍රමිලා

දස්කොන් අදිකාරම්ගේ සහ ප්‍රමිලා බිසවගේ ප්‍රේම කතාව අසම්මත ප්‍රේමයක් නිසා ඒ ප්‍රේමය වැරැද්දක් විදියට දකිනවා බොහෝ දෙනෙක්. අසම්මත ප්‍රේමයක් කියන්නේ බොහොම වටිනා කමින් අඩු දෙයක් නේ ලංකාවෙ සංස්කෘතිය ඇතුලෙදී. මගේ පුද්ගලික අදහස තමයි ආදරයටත් සීමා මායිම් නෑ කියන එක. අනිත් එක මම මේ පෝස්ට් එක ලියන්ටත් හිතුවෙ, මම ප්‍රමිලා දේවියගෙයි දස්කොන් අධිකාරමගෙයි ප්‍රේමය ගැන ලියපු කවි දෙකට මුහුණුපොත ඇතුලේ මට හම්බ වුණු විවිධ ප්‍රතිචාර නිසයි....


සිංහල මිනිසුන්ගේ කටවහරට හුරු වූ විදියට දස්කොන් කියලා හැඳින්නුවට දස්කොන් ගෙ ඇත්ත නම ගැස්කොන්. පේදෲ ගැස්කොන්, ඕලන්ද ජාතිකයෙකකේ කියන්නේ ලන්දේසි ජාතිකයෙක්.


දස්කොන්ගේ පියා,  ලංකාවේ වෙරලට පාවී ආපු ප්‍රංශ නැවක නාවිකයෙක්. දෙවැනි රාජසිංහ රජු විසින් මේ නැවියන් අල්ලා සිර කෙරුනු ලැබූ අතර කාලයකට පසු ඔවුන්ට නිදහස ලැබුණා. එවිට මේ ගැස්කොන් උඩරට ප්‍රදේශයට සංක්‍රමණය වෙලා එහි සිටි පෘතුගීසි කාන්තාවක් හා විවාහ වුනා. මේ දෙපළට ලැබුනු දරුවා තමයි  අපේ මේ කතාවෙ කතානායකයා පේදෲ ගැස්කොන්.


දෙවැනි රාජසිංහ රජ පුත් ශ්‍රී වීරපරාක්‍රම නරේන්ද්‍රසිංහ කුමාරයා සමග කුඩාකල සිටම මිතුරු වූ දස්කොන්ට පසුව මේ කුමරා රජ වූ විට අදිකාරම් තනතුරකුත් ලැබුනා.කතාවට කියන්නේ නම් මේ ගැස්කොන් අධිකාරමයි නරේන්ද්‍රසිංහ රජ්ජුරුවොයි අතරේ සමරිසි සබඳකමක් තිබුනා කියලයි. ඒ හේතුව නිසාම රජ වාසලට නිතර යන්න එන්න පටන්ගත්තු ගැස්කොන්ට ප්‍රමිලා හමුවීමෙන් පස්සේ ඔවුන් අතර  සබඳකමක් ඇතිවුනා කියලා තමයි කියන්නේ.  කවියෙක් වුනු දස්කොන් දක්ශ කවියෙක්ලු.ඒ නිසාම කවිකමට උපන් හපන්කම් තිබුණු ප්‍රමිලා බිසවගෙ හිත ඔහුට බැඳුණු බවයි කියවෙන්නේ.




ඔය උඩරට පැත්තේ කතාවක් තියෙනවා තාමත්, මම අහලා තියෙනවා ප්‍රමිලා දේවිය හා දස්කොන් ලියූ පෙම් කවි වල ගණ දෝශ තිබුණු නිසා දස්කොන් අධිකාරමට වස් වැදුණා කියලා. ඒ නිසාලු රාජ උදහසට ලක් වෙන්ට ඒ ඇත්තට සිද්ධ උණේ....


ඇත්ත නැත්ත කොහොම වෙතත්  තවත් කතාවක් තියෙනවා නරේන්ද්‍රසිංහ රජු මිය ගොස් ඇත්තේද ලිංගිකව සම්ප්‍රේෂණය වන උපදංශ  (සිෆිලස්) රෝගයෙන් බවටත්. 


ඉතින් දස්කොන් එක්ක ප්‍රේමයෙන් බැඳෙන්ට ප්‍රමිලාටත් මොන මොනවා හරි හේතුත් තියෙන්ට නැතෑ.හැබැයි ඉතිං සමහරු කියනවා දස්කොන් අධිකාරමත් ඒ වගෙයි කියලා. ඒ කියන්නේ දස්කොන් අධිකාරමත් ස්ත්‍රීන් බොහෝමයක් සමග සම්බන්ධතා පැවත්වූ සල්ලාලයෙක් කියලා.රජු දස්කොන් අධිකාරම ප්‍රමිලා බිසව එක්ක පවත්තපු ප්‍රේම සම්බන්ධය දැන සිටි බවත්, අධිකාරම හා රජු අතර තිබූ මිත්‍රත්වය එහෙම නැත්තම් සමරිසි සම්බන්ධය නිසා රජු එය නොදන්නා ලෙස පසු වූවත්, රාජ සබාවෙහිටපු උඩරට රදල වරුන්ගෙ කුමන්ත්‍රණ නිසා රජු දස්කොන් කෙරෙහි හිත බිදගත් බවත්, කුමන්ත්‍රණ කරුවන් විසින් දස්කොන් අධිකාරම හා ප්‍රමිලා දේවිය එකිනෙකාට ලියපු විදියට සකස් කරපු තල්පත්  රජතුමාට අහුවෙන විදියට තැබූ බවත් තවත් කතාවකින් කියවෙනවා.


ඉන්පසු කොහොම කොහොම හරි මේ කතාව අවසන් වෙන්නේ දස්කොන් අදිකාරම හිසගසා දැමීමෙන් මරණයට පත් කිරීමෙන්.ඇත්තටම ඉතිං රජතුමාට තරහ යන තරමටම මේ දෙන්නගේ කාව්‍ය නිර්මාණ කාව්‍යාත්මක පෙම් හසුන් වෙන්ටත් ඇති නේද?


අනේ මන්දා ඇත්තටම මේ දෙන්නා අතර සම්බන්ධයක් තිබුණනම්, ලෝකෙටම පේන්න, මාළිඟාවෙ හැමෝමත් දැන ගෙන නරේන්ද්‍රසිංහ රජුටත් ආරංචි වෙන්න තරම් ප්‍රසිද්ධියේ මේ දෙන්නා කවි ලියා ගනීවිද? මට නම් ඒක ප්‍රශ්නයක්.


තවත් කතාවක කියැවෙනවා රජ බිසවට ඇති වෙච්ච රෝගයක් සඳහා ප්‍රතිකර්ම විදියට බලි යාගයක් පවත්වන්න සූදානම් කරලා බිසවගේ නිරුවත් බලි රූපයක් නිර්මාණය කෙරෙව්වලු නිර්මාණ ශිල්පියෙක් ලවා. වැඩ අධීක්ෂණය කරන්න ආපු අදිකාරම් මේ රූපයේ රහස් ප්‍රදේශයේ ඇති ලපයක් සලකුණු කෙරෙව්වාලු. පසුව රජතුමා රූපය දුටු විට තමා පමණක් දන්නා ලපයක් බලි රූපයට ආවේ කොහෙන්දැයි සොයාබැලීමේදී අදිකාරම්තුමා දස්කොන් අධිකාරම හා ප්‍රමිලා දේවියගේ සබඳකම හෙලි උණාලු.
ඒකෙන් බොහොම කෝපයට පත් රජතුමා දස්කොන් අධිකාරම හිසගසා මරා දමන්නට අණ කළාලු.



තවත් කතාවක් තමයි, මේ කාලයේ රාජසභාවේ හිටපු විදේශිකයෝ සිංහල රදලයන්ට, සංඝයාවහන්සේලාට විරුද්ධව කුමන්ත්‍රණ කල නිසා සිංහල රදලවරුන්, සංඝයාවහන්සේලා විදේශිකයන්ගෙන් පලි ගන්නට මාන බැලුවා. දස්කොන් අධිකාරම රජතුමාගෙ හිත දිනාගෙන හිටපු නිසා ඒකට ඊර්ෂ්‍යා කරපු රදලවරු ටිකකුත් රාජ සභාවෙ හිටියා.මෙන්න මේ අයගෙ කුමන්ත්‍රණයක් නිසා දස්කොන්ගේත් ප්‍රමිලාගේත් අසම්මත ආදරේ රජතුමාගේ කණට ගියා කියලා තමයි කියවෙන්නේ. අර මුලින් කියපු බලි රූපෙ කතාවත් දස්කොන් අධිකාරමට අටවපු උගුලක් කියලයි කියන්නේ රදළවරුන්ගේ උපදෙස් පිට....


කොහොම කොහොම හරි සිද්ධිය අවසන් උණෙ දස්කොන් අදිකාරම හිසගසා මරණයට පත් කිරීමෙන්. ඉන් පස්සේ ප්‍රමිලාට මොනවා උණාද කියලා කොහෙවත් සදහන් වෙලා තියෙනවා මට නම් දකින්ට ලැබිලා නැහැ.


ඒ වගේම ප්‍රමිලා දස්කොන්ට ලියුවා කියන කවි හෝ දස්කොන් ප්‍රමිලාට ලියුවා කියන කවි නම් මම කියවලා නැහැ.ඒවා තාම කියවන්ට පුළුවන් තත්වෙන් සුරක්ශිතව තියෙනවාද, නැත්නම් කට වහරේ පවතිනවාද ඒවා ගැන නම් මොකුත් මේ අරුන්දතී දන්නේ නෑ.
ඔය කිවුවෙත් මම අහලා තියෙන කරුණු ටිකක් විතරයි.....

2 comments:

  1. mmm adamai tharu aranata goda wadunea issellama baluwe me post eka ammo man daskon pramilage pem kathawa gana nodanan boho de dana gaththa sthuthi obata

    ReplyDelete
  2. ඔයාටත් ස්තූතියි කාව්‍යා මේ පැත්තට ගොඩ වැදුණට...

    ReplyDelete